We wrześniu 2021 r. nasza firma oddała do użytku częściowo odrestaurowany, a częściowo zbudowany od podstaw krakowski Teatr KTO. Już od zarania jego projektu wzbudzał on entuzjastyczne recenzje środowisk architektonicznych, artystycznych, teatralnych, mediów i miłośników historycznego Krakowa. Gdy rozpoczynaliśmy jego budowę ukazały się w całej Polsce 124 doniesienia medialne na ten temat. Teatr ten zbudowaliśmy na bazie ocalałych i spełniających warunki wytrzymałościowe fragmentów obiektu wpisanego do rejestru zabytków Krakowa. Był nim XIX-wieczny Przytułek Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo.

     Naszą realizacją Teatru KTO już w październiku 2022 r. zwyciężyliśmy w dorocznym konkursie „Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku”. W 26. edycji tej imprezy Moris Polska startowała w kategorii „Pamięć miejsc historycznych”. Pierwszą nagrodę otrzymaliśmy właśnie za skomplikowaną i pieczołowitą budowę nowej siedziby krakowskiego Teatru KTO. Konkurs rozgrywał się m.in. pod patronatem 11 politechnik i trzech innych ośrodków naukowych, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz dwóch izb związanych z budownictwem. Przewodniczącym jury konkursowego był prof. dr hab. inż. Maciej Dutkiewicz z Politechniki Bydgoskiej. W jury zasiadało m.in. 11 rektorów uczelni technicznych, pięciu marszałków województw, samorządowcy, architekci, konserwatorzy zabytków, historycy i publicyści.

     W ubiegłorocznej, rozstrzygniętej w grudniu, XXVI edycji konkursu „Polski cement w architekturze” po raz kolejny doceniono jakość pracy Moris Polska podczas budowy Teatru KTO. Konkurs organizują Stowarzyszenie Architektów Polskich i Stowarzyszenie Producentów Cementu. Nominowano nas do nagrody głównej. Tym razem nie zwyciężyliśmy, ale już sam fakt nominowania naszej firmy do I nagrody jest bardzo nobilitujący.

     Budowę Teatru KTO komentuje prezes Moris Polska Maurycy Bryła: „W realizacji tej pracowaliśmy z elementami budynku, który powstał w latach 1887-1889. Niewiele firm generalnych wykonawców – czy to w Polsce, czy na świecie – ma rzadką okazję z jednej strony uratować coś z historycznej materii architektonicznej, z drugiej zaś wdrożyć bardzo ambitny, awangardowy projekt będący obiektem kultury i użyteczności publicznej. Projekt, dodajmy, bardzo oryginalny, który już u zarania miał bardzo dobre recenzje środowiska architektów i artystów. Dla każdego generalnego wykonawcy byłoby to nobilitujące i stanowiłoby swoistą perłę w jego dorobku. W toku przetargu na budowę Teatru KTO – poza wieloma innymi czynnikami – doceniono także nasze doświadczenie w rewitalizacji obiektów historycznych, jak również doświadczenie w pracy w reżimach służb konserwatorskich. Utrzymaną w neobarokowym stylu fasadę byłego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo połączyliśmy z olbrzymimi przeszkleniami oraz architekturą, technologiami i teatralną funkcjonalnością przyszłości. Budowa Teatru KTO wymagała najwyższej kultury technicznej”.

     To, za co nominowano Moris Polska do nagrody głównej to wykorzystanie w konstrukcji Teatru KTO i w jego wystroju wewnętrznym betonu architektonicznego B37. Nie był to jednak typowy budynek z równie typowym stanem surowym. Z betonu tego wykonano część elewacji oraz całe foyer, korytarze i inne części wspólne. Jak można zauważyć na fotografiach z betonu tego wykonana jest także sztandarowa część elewacji wraz z dużym logotypem Teatru KTO. Jak wspomina kierownik budowy z ramienia Moris Polska Rafał Grzesik – „Logotyp Teatru KTO wraz z olbrzymim odciskiem palca zrobiliśmy w technologii natrysku betonu w formę szalunkową. Były do tego zrobione specjalne formy, aby zachować formatki w trzech wymiarach, ponieważ formy te były przestrzenne i o grubości 4 cm z własnym wykotwieniem. W te właśnie formy była nanoszona mieszanka betonowa przy pomocy natrysku. W całym teatrze zastosowaliśmy wyjątkowo staranne szalunki w oparciu o całkowicie nowe, gładkie blaty szalunkowe z nienaruszoną fakturą powierzchni. Rygorystycznie pilnowaliśmy reżimów konsystencji i wibrowania betonu oraz szczelności szalunków. Beton został zaimpregnowany bezbarwnymi impregnatami, aby uwydatnić jego naturalny kolor. Nie stosowaliśmy podkładów gruntujących antygraffiti, które nadają betonowi żółtą poświatę. Całość tej realizacji w samej tylko części betonowania była niezmiernie czasochłonna. Jest nam bardzo miło, że doceniono nasz wysiłek i nominowano pracę naszej firmy do nagrody głównej”.

 X 
UE